woensdag 19 maart 2014

Bramenwijn 2013

Hallo wijnfans,

Eindelijk... EINDELIJK... eindelijk kon ik mijn bramenwijn uit 2013 bottelen. Vorig jaar was het niet alleen een goed druiven jaar, maar ook een super bramenjaar. Door de droge en warme zomer werden (bijna) alle vruchten zoet. Ik begon dus in september in de laatste paar dagen van de zomerzon bramen te plukken bij een nabijgelegen fietspad. Ik plukte elke dag wat, maar er leek naar mijn mening geen einde aan te komen aan de oneindige hoeveelheid zoete zachte bramen. Helaas voor mij ben ik niet de enige fan van bramen. Zoals ik op het forum bibere al eens had aangegeven woon ik in een dorpje waar veel wijnkenners en wijnmakers wonen. Ik stond daar dus niet alleen te plukken, maar naast bramenliefhebbers en medewijnmakers trof ik ook veel wespen en andere gedierten aan die ik liever niet in mijn buurt wil hebben. Na veel gewurm tussen de struiken door trof ik verderop een perfecte struik waar ik alleen kon plukken zonder dat iemand de beste bramen snel weg pakten. Ik vroor dagelijks het portie geplukte bramen in voor later omdat ik na 3 dagen pas genoeg had verzameld. Deze wijn heb ik echt gemaakt met bloed, zweet en veel werk. In de avond van dag 3 ontdooide ik alle bramen die ik elke keer na afloop had gesorteerd en schoon had gemaakt. Ondertussen had ik ongeveer 150 gram vlierbessen geplukt bij de buren en was dit aan het koken met ongeveer 800 ml water. Aan het kokende water voegde ik +/- 700 gram suiker toe:

Ik wou een wijn maken met ongeveer 12%.
Zoals je kan lezen in mijn vorige stukje over berkenwijn moet ik eerst de suikerhoeveelheid in het sap opmeten. Ik had de bramen geplet en uitgeknepen en met wat pecto-enzymen een halve dag laten staan. Vervolgens nam ik 100 ml sap en ik kwam tot een suiker gehalte van 80 gram per liter.
Om dan uit te rekenen hoeveel suiker ik nog moest toevoegen vulde ik mijn formule in:
(% x L x 18) -AS = TTS
% = het gewenste hoeveelheid alcohol in procenten
L = aantal liters dat gemaakt wordt
AS = aanwezige suikers (in dit geval 80 x 5 = 400) 
TTS = toe te voegen suikers
Nu invullen:
(12 x 5 x 18 ) - 400 = 680 gram suiker

Ik had dus 700 gram suiker toegevoegd bij het kokende water met vlierbessen en een heel klein beetje zuur (ongeveer 5 gram geconsenteerd citroenzuur) omdat ik de bramen niet zuur genoeg vond en bang was dat de wijn wat slapjes zou worden. Ik liet dit suikerwater afkoelen en voegde dat daarna in een 5 liter vat met de bramensap en -schillen met een doekje of prop watten in de hals. Pas na 2 dagen voegde ik gist toe en liet dit gisten tot afgelopen week, want toen viel de wijn stil en was deze helemaal geklaard.

De wijn was donker rood/paars en je kon er met een lampje perfect doorheen kijken. Ik besloot dus deze wijn te bottelen en te labelen. Zo gezegd, zo gedaan. De wijnen zijn nu ongeveer 3 weken gebotteld en beginnen (ondanks dat ze op een donkere plek liggen) verschijnselen te vertonen dat ze aan het verkleuren zijn. Bramenwijnen staan hierom bekend en het moet dus absoluut geen teleurstelling zijn als ze lichtelijk verkleuren. Nou had ik tijdens het bottelen stiekem wat geproefd. Deze wijn is perfect, het is niet mogelijk om het anders te omschrijven. Als ik deze wijn in grote productie kon maken en verkopen was ik stinkend rijk geweest. De wijn is zacht, lichtelijk zoet en heel fruitig. Op het achtergrond proef je wat van port, bosbessen en de smaak van de bramen komen natuurlijk naar voren. Ik laat de wijn voor voorlopig nog maar liggen maar het wordt heel lastig om daar mij handen vanaf te houden. Nu ben ik opzoek naar een wedstrijd waar ik mee kan doen met deze wonderlijke wijn.



Deze wijn is absoluut een topper, of het nou komt door het jaar en het weer of dat bramenwijn altijd zo super is. 1 ding weet ik heel zeker: ik maak dit jaar het driedubbele, nee... het vierdubbele.

Voor 5 liter (genoeg voor 6 flessen):
700 gram suiker (let op! pas dit aan op jouw bramen. Deze kunnen minder/ meer suikers bevatten)
5 gram citroenzuur (ook hiervoor geldt dezelfde waarschuwing)
150 gram vlierbessen (altijd koken!)
800 ml water
3,5 / 4 kg zoete en zachte bramen




1 opmerking:

  1. Succes met je blog, ik lees die van luc altijd met veel plezier, en ook deze ga ik volgen.
    Heb dit jaar ook voor t eerst (bramen) wijn gebotteld, en ondanks dat hij nog jong is, is het inderdaad lekkere wijn..... lastig om te bewaren tot betere tijden.
    gr. Patrick

    BeantwoordenVerwijderen